Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. Search engine optimization – SEO; zwana także pozycjonowaniem) – to suma procesów zmierzających do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie opiera się na ciągłym poznawaniu mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i dostosowywaniu kodów serwisów internetowych do aktualnych algorytmów wyszukiwarek w celu poprawienia pozycji danego serwisu na liście wynikowej.

W polskiej nomenklaturze branżowej dominuje rozróżnienie między pozycjonowaniem (ang. off-page) a optymalizacją stron (ang. on-page), choć często wyrażenia te mogą być używane zamiennie. Optymalizacja strony WWW jest to dostosowanie treści i kodu strony internetowej lub całego serwisu pod określonym kątem. Optymalizację strony można podzielić na optymalizację kodu i optymalizację treści.

Kod strony optymalizujemy pod kątem:

prędkości wyświetlania strony (objętości kodu, stosowanie stylów css)
zgodności ze standardami (prawidłowa walidacja)
wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe (meta tagi, słowa kluczowe, hierarchia nagłówków)

Treść strony optymalizujemy pod kątem:

wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe (odpowiednie umiejscowienie i zaznaczenie słów kluczowych, ustalenie hierarchii nagłówków)
przystępności dla użytkownika (uwypuklenie elementów istotnych, rozróżnienie elementów odrębnych logicznie)
używania przez osoby niepełnosprawne (odpowiednie ułożenie kolejności, stosowanie znacznika alt)

OPTYMALIZACJA:
> Dobór słów kluczowych
> Optymalizacja znaczników META
– znacznik „keywords”
– znacznik „description”
– znacznik „title”
– pozostałe znaczniki
> Nazwa domeny
> Linkowanie wewnętrzne
> Optymalizacja treści strony
> Przyjazne adresy url
> Podstawowe błędy w optymalizacji strony WWW

POZYCJONOWANIE:
> Jak działają roboty wyszukiwarek ?
> Plik robots.txt
> Rankingi w wyszukiwarkach

– Page Rank
– TrustRank
– Link Popularity

> Wpływ błędów walidacji W3C na pozycję strony
> Dodawanie strony do indeksu wyszukiwarki
> Katalogi stron
> Pozycjonowanie – Mapa strony
> Systemy wymiany linków
> Płatne linki a pozycjonowanie
> Przegląd technik manipulacyjnych
> Kary za stosowanie technik manipulacyjnych

Pierwszy z terminów odnosi się do działań prowadzonych poza docelową witryną (np. Link building), zaś optymalizacja w takim kontekście oznacza działania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej (wpływające na jej budowę, treść i strukturę).

Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe takie jak Google+, Facebook, Twitter, które są zintegrowane zazwyczaj z daną stroną internetową.