wordpress - System zarządzania treścią

Polecany jest dla początkujących i niezaawansowanych twórców stron, z uwagi na prosty, intuicyjny interfejs. Obsługuje on pluginy, przyjazne linki i pozwala na swobodny wybór skórki.

histora

Nazwa WordPress została zaproponowana przez Christine Selleck, przyjaciółkę Matt’a Mullenweg. Zgodnie z przyjętą konwencją, nazwy kolejnych edycji to nazwiska znanych muzyków jazzowych. I tak przedostatnia wersja WordPress 3.8 wydana 12 grudnia 2013 roku nazwana została „Parker” - na cześć Charlie’ego Parkera. A ostatnia wydana 16 kwietnia 2014 to "Smith" (od zmarłego w 2005 r wirtuoz organów Hammonda - Jimmi Smith). Oryginalny pomysł na nazwy edycji wzioł się z miłość do muzyki jazzowej - Mullenweg uczęszczał do liceum sztuk wizualnych i widowiskowych, gdzie studiował saksofon jazzowy.

WordPress jest oficjalnym następcą systemu blogowego b2/cafelog - bardziej znany jako po prostu b2 lub Cafelog. Skrypt blogowy został napisany w PHP do użytku z MySQL przez Michela Valdrighi. Mimo, że WordPress jest oficjalnym następcą b2/cafelog - kolejny projekt, b2evolution - jest nadal aktywny w dalszym ciągu rozwijany http://b2evolution.net/

Tak naprawdę powodem powstania skrytpu była chęć podzielenia się z szerszym gronem odbiorców zdjęciami wykonanymi podczas wakacji w Washington D.C.

Skryptem który spełnił jego oczekiwania okazał się być b2/cafelog’a, gdyż był Open Source, i był napisany w PHP – który jego serwer obsługiwał. Niestety, niedługo potem, Michel Valdrighi, autor B2/Cafelog, ogłosił że jego skrypt nie będzie już dalej rozwijany. Kilka miesięcy później, Matt Mullenweg ogłosił na swoim blogu jego plan rozwijania oprogramowania na zasadzie bloga, zgodnego ze standardami sieciowymi, i dopasowanego wówczas do jego potrzeb. Po tej publikacji, jago kolega Mike Little, dodał mu komentarz o treści „Cóż, jeśli jesteś zainteresowany pracą na tym, pracujmy razem”, i wspólnie zaczęli pracę nad WordPressem, na bazie silnika B2/Cafelog. Wkrótce potem dołączył do nich także autor oryginalnej wersji, Michel Valdrighi. Mullenweg wtedy miał zaledwie 19 lat, i studiował na University of Houston.

Pierwsze wydanie WordPressa zostało wypuszczone 27 Maja 2003 roku, i zostało ono opatrzone wersją nr 0.70.

Po pewnym czasie, WordPressem zainteresował się Mike Tatum z CNET, facet bardzo przewidujący, który widzi rzeczy z nadchodzących lat, na wiele lat przed innymi. Zaproponował on Matt’owi spotkanie w San Franciso, po którym dostał także u nich pracę. W tym czasie WordPress był cały czas rozwijany, i dodatkowo w wolnych chwilach w pracy, można było przy nim podłubać, jak szacuje Matt, ok 20% czasu pracy poświęcał rozwojowi WordPressa.

W 2004 roku, konkurencyjny projekt Movable Type, zmienił swoją licencję i warunki użytkowania, przez co większość z ich najbardziej wpływowych użytkowników przeniosło się na WordPressa, tym bardziej że Movable Type było oprogramowaniem komercyjnym, a WordPress nie tylko darmowym ale i Open Source.

W 2005 roku Matt zrezygnował z pracy w CNET, aby założyć firmę Automattic. Ideą było stworzyć markę, pod której skrzydłami będzie się rozwijać wiele projektów Open Source, i oprócz tego, będzie przynosić zyski – dzięki którym będzie się miało więcej możliwości. Pomysłem na zyski okazało się wprowadzenie płatnych usług w internecie, w chwili obecnej najbardziej dochodowym jest wordpress.com, oraz inne projekty z tym związane.

W 2007 roku WordPress wygrał nagrodę w kategorii Open Source CMS.
W październiku 2007 roku Automattic nabyło Gravatar’a, rok później IntenseDebate, a kolejne 2 miesiące później także PollDaddy. W chwili obecnej Automattic posiada także BuddyPress, bbPress, i wiele innych projektów, oraz zatrudnia ponad 50 pracowników.
W październiku 2009 roku Open Source CMS Market opublikował raport, z którego wynika że marka WordPressa cieszy się największą popularnością w stosunku do jakichkolwiek innych CMS’ów Open Source. Niedługo potem, WordPress wygrał także kolejną nagrodę jako najlepszy Open Source CMS.
W 2010 WordPress zdominował lożę chwały z poprzednich lat, w kategorii Open Source.
W 2011 WordPress wygrał także nagrodę dla najlepszej Aplikacji Internetowej Open Source.


"WordCamp" to nazwa nadana do wszystkich spotkaniach związanych z WordPress-obie nieformalne unconferences i inne konferencje formalne. Pierwsza taka impreza była WordCamp 2006 w sierpniu 2006 roku w San Francisco , który trwał jeden dzień i zebrała ponad 500 uczestników. Pierwszy WordCamp poza San Francisco odbyła się w Pekinie we wrześniu 2007 roku. Od tego czasu pojawiło się ponad 150 WordCamps na całym świecie, średnio przez jeden tydzień. WordCamp San Francisco, coroczna impreza, pozostaje oficjalną doroczną konferencją deweloperów WordPress i użytkowników.


BuddyPress jest open source social networking pakiet oprogramowania własnością Automattic od 2008 roku. Jest to plugin, który może być zainstalowany na WordPress , aby przekształcić go w platformie social network. BuddyPressa jest zaprojektowany tak, aby szkoły, firmy, sport zespoły, lub innych niszowych społeczności, aby rozpocząć własną sieć społeczną lub narzędzie komunikacji. BuddyPressa dziedziczy i rozszerza się na integralnych elementów funkcjonalnych silnika WordPress oraz tematów, wtyczek i widżetów . Jak to jest zbudowane na WordPress jest napisane przy użyciu tych samych technologii podstawowych, PHP i MySQL .

BuddyPressa posiada szereg funkcji, które pozwalają na tworzenie aplikacji social network. Jednakże, na podstawie własnego interesu, może rozpocząć z kilku funkcji i po prostu wyłączyć niepotrzebne funkcje. Podstawowym zainstalowany system oferuje: - Strumienie aktywności
- Profile użytkownika
--- Opcje, aby dodać pola profilu użytkownika i sekcje
--- Dodane awatar
- Stworzenie grupy
--- Fora dyskusyjne, grupy
--- Logo grupy i drutu
- System przyjaciela
---Wiadomości
- Motywy niestandardowe
- Blogi na użytkownika (przez silnik WordPress)

Najpopularniejsze CMS-y na świecie

podsumowanie

Dlaczego musisz posiadać system zarządzania treścią?

System zarządzania treścią oferuje wiele korzyści, których wpływ jest odczuwalny daleko poza Twoim zespołem, zajmującym się obsługą strony internetowej. Pozwala na sprawną komunikację z klientami oraz lepszą wymianę informacji. To zwiększa satysfakcję Twoich klientów. Posiadając system zarządzania treścią możesz zwiększyć satysfakcję swoich klientów. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, treści, które chcesz promować, są dostępne w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu, co znacząco wpływa na realizację Twoich celów biznesowych.

autor: Danuta Leszczyńska