opakowania

Z doświadczenia wiemy, że to właśnie opakowanie jest tym czynnikiem, który ma największy wpływ na konsumenta. Owszem, reklama, znana i ceniona marka, jakość produktu – wszystko to, również ma niebagatelną siłę oddziaływania. Ale powiedzmy sobie szczerze, wartościowy produkt, szeroko promowany znaną marką, ale o brzydkim opakowaniu nie ma wielkich szans na przebicie się i zaistnienie na rynku. Dlatego właśnie warto zadbać o to, aby opakowanie, które de facto sprzedaje produkt było jak najbardziej profesjonalne, estetyczne i wzbudzało poczucie zaufania. Ważne jest również to, aby przyciągało wzrok, tak aby odróżniało się od innych i zachęcało po jego sięgnięcie.

Zlecając projektowanie opakowań profesjonalnej agencji reklamowej lub studiu graficznemu, możemy mieć pewność, że wszystkie powyższe cele zostaną osiągnięte, a produkt dzięki temu zyska schludne i piękne opakowanie, które pomoże mu istnieć na rynku.

Wszystkie te kroki zazwyczaj wystarczą, aby nasz produkt się sprzedawał i miał opakowanie godne swojej marki. Dzisiaj jednakże, chcielibyśmy Wam pokazać produkty, które wyszły poza ten schemat i zostały tak zaprojektowane, aby ich kształt, forma – a najczęściej po prostu pomysł tak wyróżniały opakowanie, aby zapadło w pamięć odbiorcy na dłużej.

Bardzo często wymaga to większej odwagi od producenta – wszak może być tak, że produkt awangardowy, niecodzienny nie przebije się do świadomości odbiorcy, który będąc przyzwyczajony do utartego wzornictwa projektowania odrzuci nowy, kreatywny pomysł. Z drugiej strony, gdy opakowanie takie „wbije” się na rynek i do pamięci konsumenta, zostanie tam na dłużej. Zapewnimy dzięki temu darmową reklamę naszemu produktowi, który bez dodatkowej promocji będzie ściągał wzrok w sklepie czy nawet w domu klienta. Jeśli ten będzie rozbawiony lub zaintrygowany wyglądem towaru, który kupił, chętnie pokaże go i poleci swoim znajomym. Jeśli projekt opakowania będzie się wyróżniał ciekawym pomysłem, możemy liczyć na to, że zostanie przedstawiony w prasie lub internetowych serwisach jako ciekawostka lub nawet małe wydarzenie. Wszystko to, bez wydawania złotówki na dodatkową reklamę.

Stare przysłowie mówi, że jeden obraz wart jest tysiąca słów.

trendy

Jak w każdej dziedzinie, tak też w projektowaniu opakowań można mówić o pewnych trendach. Praktycy wskazują na 8, które są zauważalne obecnie.

Personalizacja

Jest to trend, który otwiera wiele nowych możliwości marketingowych. Umożliwia ona wprowadzanie zmian w etykiecie i opakowaniu produktu, a tym samym dostosowaniu jego przekazu do konkretnej grupy docelowej. Personalizację umożliwił chociażby rozwój druku cyfrowego, której najnowszym trendem jest technologia Ink Jet UV.

Prostota

Jak wskazują badania angielskiej firmy The Big Picture, prosty konstrukcyjnie przekaz wyrażający emocje najlepiej przyciąga uwagę kupujących i zachęca do impulsowych decyzji zakupowych. Agnieszka Wiśniewska określa to zjawisko mianem kreacji opakowań bardziej ascetycznych, dzięki którym można łatwo wyróżnić się z kategorii tożsamych produktów.

Ekologia

Wyraża się na dwa sposoby. Zarówno poprzez kreację produktu, który budzi skojarzenia z powrotem do natury (kolorystyka, eksponowanie ekologicznych walorów produktu), jak też tendencja mówiąca o tym, że w etykiecie produktu i jego opakowaniu ważne jest nie tylko to, co zostało na nim wydrukowane, ale i z czego jest ono zrobione.

– Około 57% badanych konsumentów deklaruje, że ważnym kryterium wyboru produktu jest dla nich aspekt ekologiczny jego opakowania – przytacza Maciej Wojtaszek. – I choć często nadal jest to przejaw „ekologicznej poprawności politycznej”, to należy się spodziewać rozwoju tego trendu w najbliższym czasie (tym bardziej że w mediach promowana jest postawa zachęcająca do zmian nawyków zakupowych).

Less is more

To ważna tendencja doceniająca „nieprzeładowane informacjami” opakowania i etykiety produktów. Trzeba pamiętać, że decyzja konsumenta często powstaje pod wpływem impulsu. Jeśli opakowanie nie komunikuje we właściwy sposób przekazu i jakości produktu, a co się z tym wiąże – nie wzbudza pragnienia jego posiadania, może przyczynić się wówczas do jego porażki rynkowej. W tendencji tej istotna jest również klarowność komunikatów. Z tego względu coraz większą uwagę przykłada się do typografii. Nie bez znaczenia na rozwój tego trendu ma też wpływ starzenie się społeczeństwa. Jest to związane z zapotrzebowaniem na opakowania dostosowane właśnie dla tej grupy, czyli proste, poręczne i wyraźnie oznakowane. Ponadto wzrasta liczba jednoosobowych gospodarstw domowych, co warunkuje istnienie produktów w mniejszych porcjach.

Emocje

Projektanci opakowań coraz częściej odwołują się do do emocji, tworząc specyficzną więź z klientem.

Produkty premium

Kategoria produktów premium o wysokiej jakości i w wyższej cenie. – Trend, który z roku na rok przybiera na sile. Konsumenci w związku z bardziej świadomym dokonywaniem zakupów są skłonni zapłacić za gwarancję jakości, jaką są właśnie produkty premium.

Funkcjonalność

Oprócz samej kreacji, która nie tylko musi oferować nową i świeżą jakość, istotna staje się też funkcjonalność opakowania. Konsumenci zwracają uwagę na ergonomię, formę pakowania, ciężar opakowań, a tym samym na wygodę dokonywania zakupów.

Zabawa formą

Widoczna jest też zabawa formą, kształtem i wielkością produktów. Dzisiaj czekolada to już nie tylko prostokątna tabliczka z kostkami czekolady. To małe czekoladki oddzielnie zapakowane, kostki czekolady to literki do scrabble albo okrągła tabliczka czekolady w wyglądzie przypominająca wykres kołowy, gdzie poszczególne „elementy wykresu” to oddzielne smaki – biała, gorzka, mleczna itd.

autor: Danuta Leszczyńska