SEO search engine optimization
SEO search engine optimization

– pozycjonowanie stron internetowych – Wykaz ważniejszych terminów


Często omawiając SEO (Search engine optimization)
czyli pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek, spotykamy się z wieloma terminami nie do końca znanymi.
Oto kilkanaście najczęściej używanych terminów.

AdSense

Program reklamowy Google przeznaczony dla wydawców stron, wyświetlający na stronach WWW kontekstowe reklamy tekstowe, bandery oraz reklamy wideo.

AdWords

Program reklamowy Google przeznaczony dla reklamodawców. Pozwala na zamieszczanie płatnych reklam kontekstowych obok wyników wyszukiwania. W programie tym reklamujący płaci nie za wyświetlenie reklamy, ale za każde jej kliknięcie. Miejsce (pozycja) wyświetlanej reklamy uzależniona jest tu od kosztu kliknięcia (CPC).

Alt

Znacznik w którym umieszcza się alternatywny tekst dla obrazków. Tekst z tego znacznika wyświetlany jest w momencie, gdy przeglądarka nie może wyświetlić obrazka. Znacznik Alt ma spore znaczenie w pozycjonowaniu, gdyż jeżeli obrazek jest linkiem to wartość Alt staje sie Anchorem.

Anchor / Anchor text

Opis tekstowy odsyłacza widoczny na stronie. Nazwa pod którą wyświetla się link. Słowa kluczowe umieszczone jako Anchor text mają dużą wagę przy wyliczaniu pozycji strony w wyszukiwarce.

Ban

Popularna nazwa na karę jaką stosują wyszukiwarki wobec stron, polegająca na całkowitym zablokowaniu i wyrzuceniu strony z indeksu wyszukiwarki. Bana można dostać za nieetyczne pozycjonowanie lub za zamieszczanie treści niezgodnych z regulaminem wyszukiwarki.

BL / BackLink / Link przychodzący

Określenie na odnośnik wskazujący na naszą stronę. Aby sprawdzić linki przychodzące dla danej domeny można skorzystać z polecenia link:domena.pl.

Bot / Robot / Crawler

Mechanizm wyszukiwarek, którego zadaniem jest znajdowanie, analizowanie oraz indeksacja stron WWW. Specjalny program przemierza sieć poprzez odnośniki zawarte na stronach, zbierając informacje. Informacje te są analizowane specjalnym algorytmem wyszukiwarki w celu ustalenia pozycji strony w wynikach wyszukiwarki dla zadanej frazy.

Cloacking

Jedna z technik manipulacyjnych polegająca na przedstawianiu odmiennej treści robotom wyszukiwarki a innej zwykłym użytkownikom. Sprawdzenia, kto odwiedził naszą stronę najczęściej dokonuje sie na podstawie pola User_Agent lub na podstawie adresu IP. Stosowanie tej techniki jest nieakceptowane przez wyszukiwarki i najczęściej karane banem.

Content

Treść zawarta na stronie. Warto pamiętać o tym, iż wartościowy, unikalny content ma duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki.

Duplicate Content

Określenie na powielenie tej samej treści (contentu) na różnych stronach. Gdy poziom podobieństwa obu treści jest wysoki to wyszukiwarka banuje stronę, która skopiowała treść.

Fałszywy PR

Błąd w algorytmie obliczającym PR pozwala na uzyskanie fałszywej wartości. By sprawdzić czy PR jest prawdziwy, trzeba sprawdzić wygląd strony (cache) poleceniem „cache:domena.pl” w google. Jeżeli pojawi się kopia innej strony, to oznacza to jest to oszukany PageRank.

Farmy linków

Strony nie zawierające żadnej merytorycznej treści, powstałe w celu masowego umieszczania linków do pozycjonowanych stron. Farmy linków są starą metodą pozycjonowania – obecnie wyszukiwarki skutecznie rozpoznają i walczą z tego typu zjawiskami.

Filtr

Rodzaj kary, nakładany na strony WWW, przez wyszukiwarki. Nałożenie filtra powoduje obniżenie pozycji strony względem wcześniej zajmowanego miejsca. Częstą przyczyną nałożenia filtra jest gwałtowny, nienaturalny przyrost linków prowadzących do danej strony.

Fresh Site Bonus / FSB

Algorytm Google, który promuje na pewien okres, młode strony WWW. Długość tego okresu zależy od konkurencyjności fraz. Po upływie okresu „promocji” strona wędruje na realną pozycję, która wynika z wyliczeń algorytmów indeksujących. Zakończenie promocji często jest mylone z nałożeniem filtra.

GoogleBot

Nazwa robota wyszukiwarki Google. Patrz opis pojęcia bot/robot.
Invisible text (ukryty tekst)

Jedna z metod pozycjonowania manipulacyjnego, polegająca na zamieszczeniu na stronie dodatkowych treści, które są widoczne dla robotów wyszukiwarek a nie widoczne dla zwykłego użytkownika. Efekt osiąga się najczęściej przez pomocy arkuszy CSS.

Katalog stron

Jest to witryna stanowiąca zbiór odnośników do innych stron. Skatalogowane strony są najczęściej pogrupowanych tematycznie. Aby umieścić stronę w katalogu należy oprócz linku podać krótki opis i słowa kluczowe na jakie będzie można wyszukać stronę. Dla niektórych osób jest to jedyne sposób zdobywania linków. Za wpisy do niektórych katalogów pobierane są opłaty.

Link nofollow

Linki z atrybutem rel=”nofollow”. Wartość nofollow została wprowadzona przez Google. Atrybut ten informuje robota indeksującego wyszukiwarki, aby nie podążał za tym linkiem i nie dzielił PageRanku strony, na której umieszczono link z atrybutem nofollow dla strony linkowanej.

Linki wychodzące

Linki prowadzących z Twojej witryny do innych stron nie powiązanych z Twoją domeną. Zbyt duża liczba linków wychodzących wpływa negatywnie na pozycję strony. Strony zawierające same linki wychodzące uznawane są za tzw. farmy linków i w większości są usuwane z indeksu wyszukiwarki.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie w ramach tej samej domeny.

Mod_rewrite / przyjazne adresy

Technika wykorzystująca funkcjonalność serwera Apache, pozwalająca zamienić trudne do zapamiętania adresy dynamiczne na prostsze i bardziej zrozumiałe.

Penalty 31 / -30

Nazwa filtra stosowanego przez wyszukiwarkę Google. Nałożenie filtru powoduje obniżenie pozycji o 30 miejsc – zazwyczaj z pierwszego miejsca na 31 pozycje. Powodem nałożenia filtra jest najczęściej złamanie jednej z zasad regulaminu Google. Okres działania filtra wynosi nie mniej niż miesiąc. Warunkiem koniecznym aby filtr przestał obowiązywać jest cofnięcie nieregulaminowych zmian.

PageRank / PR

Nazwa indeksu stosowanego przez Google, pokazującego wartość strony. PR jest obliczany na podstawie linków prowadzących do danej strony. Im więcej wartościowych linków prowadzi do strony tym staje się ona bardziej wartościowa. W obecnej chwili nie ma bezpośredniego wpływu PR na wyniki w wyszukiwarce. Zakres PR określa się w skali 0-10.

Sandbox

Termin nieoficjalny, używany przez środowisko SEO. Sandbox jest filtrem na linki dla danej domeny. Jeżeli w krótkim czasie pojawi się duża liczba linków wskazujących na daną stronę, to są one umieszczane w wirtualnej piaskownicy (ang. Sandbox), gdzie ich wartość tymczasowo nie jest uwzględniana. Okres spędzony w piaskownicy trwa zazwyczaj kilka miesięcy, jeżeli linki po tym okresie są nadal dostępne to zaczynają nabierać mocy.

SEO (ang. Search Engine Optimization)

Skrót od angielskiej nazwy pozycjonowania – działania, które ma na celu umieszczenie danej strony jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.

Sitemaps / Mapa strony

Jest to specjalnie przygotowana podstrona na której znajdują się odnośniki do wszystkich podstron w serwisie. Pomaga użytkownikom w szybkiej nawigacji po serwisie a robotom pomaga w indeksacji serwisu. Nieco inną odmianą mapy strony jest Google SiteMap – jest to dokument XML tworzony na potrzeby wyszukiwarki Google w którym umieszcza się wykaz wszystkich podstron serwisu wraz z dodatkowymi informacjami np. na temat częstości zmian na danej podstronie.

TrustRank / TR

Unowocześniony indeks Googla, który w przyszłości ma zastąpić PageRank. Algorytm ten ma uwzględniać nie tylko liczbę odnośników wskazujących na daną stronę ale również ich jakość. Głównym założeniem jest szybkie oddzielenie stron wartościowych od bezużytecznych.

UserAgent

Nazwa, którą przedstawiają się roboty indeksujące wyszukiwarki podczas odwiedzin na stronie.

Zaplecze

Zbiór stron, o unikalnej treści i dużej liczbie podstron, stworzony na potrzeby pozycjonowania. Strony zaplecza służą do umieszczania na nich odnośników do pozycjonowanej strony. Strony wchodzące w skład zaplecza powinny być trzymane na serwerach z różnymi adresami IP.