CMS – Content Management System – czyli System Zarządzanie Kontenetem (zawartością) –

jak sama nazwa wskazuje – to system, za pomocą którego otrzymujemy możliwość bieżącego zarządzania treścią znajdującą się na stronie WWW. Zarządzanie to polega na zdalnej (szczegóły za pomocą przeglądarki WWW), modyfikacji, aktualizacji i rozbudowie publikowanej strony WWW.

Pojęcie „zawartości” czy „treści” strony obejmuje w tym kontekście nie tylko teksty publikowane na WWW, lecz także wszelkie inne elementy i dane. Przykładowo – elementy wizerunkowe strony tj. zdjęcia czy grafiki, schematy, cenniki, komentarze zgłaszane przez internautów – każda z tych danych podlega zarządzaniu, a więc może zostać zmieniona, dodana lub usunięta.

Ideą powstania systemów CMS było wyjście na przeciw potrzebom klientów:
– po pierwsze – umożliwienie stałej, szybkiej i prostej aktualizacji strony WWW
– po drugie – obniżenie kosztów utrzymania strony WWW poprzez skonstruowanie prostych narzędzi, którymi posługiwać mogą się osoby nie posiadające specjalistycznej wiedzy na temat HTML i innych programów publikacji treści w Internecie.

W chwili obecnej systemy CMS przeżywają swój gwałtowny rozwój, oferując coraz to więcej i więcej nowych możliwości. Kto dziś pamięta duże serwisy tematyczne bez komentarzy do artykułów, czy tez prostych ankiet na dowolne tematy? Kto dziś myśli o stworzeniu strony korporacyjnej bez działu interaktywnej pomocy technicznej umożliwiającej szybkie i łatwe gromadzenie pytań i automatyczną publikację ich odpowiedzi?

To właśnie systemom CMS zawdzięczamy ciągły rozwój Internetu. To one dały możliwość powstania nowych jego gałęzi – serwisów publikujących blogi, aukcje internetowe, wiadomości, czy też biuletynów rozsyłanych pocztą elektroniczną.